Druga część zmian w VAT już obowiązuje

Posted by PP on niedziela, kwietnia 07, 2013
07 grudnia 2012r. Sejm Rzeczypospolitej Polskiej uchwalił ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw. Część z regulacji wprowadzonych tą ustawą obowiązuje od dnia 01 stycznia 2013r., zaś 01 kwietnia 2013r. w  życie weszły pozostałe przepisy nowelizacji. 


W pierwszej kolejności wskazać należy na wprowadzoną w drodze nowelizacji zmianę definicji działalności gospodarczej, ustanowioną na potrzeby podatku VAT. Zgodnie z nowymi przepisami przez pojęcie działalności gospodarczej rozumieć należy wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Wśród najistotniejszych zmian obowiązujących od kwietnia, wyróżnić należy przede wszystkim objęcie 23% stawką VAT:

  1. sprzedaży kawy, herbaty oraz napojów, do wytworzenia których wykorzystuje się napary z kawy i herbaty,
  2. tzw. niepowszechnych usług pocztowych,
  3. usług związanych z nagrywaniem i projekcją filmów.


Ustawa przewiduje także pewne obostrzenia w zakresie nieodpłatnych świadczeń. Zgodnie z nowymi regulacjami przedsiębiorca, który wytwarzając towar lub jego części składowe skorzystał z odliczenia VAT, powinien – dokonując nieodpłatnego przekazania wytworzonego dobra – naliczyć podatek od towarów i usług.

Jednocześnie wskazać należy, iż wyłączone z opodatkowania VAT jest nieodpłatne przekazanie próbek, pomimo prawa do odliczenia podatku w momencie ich nabycia. Grudniowa nowela rozszerzyła dotychczasową definicję próbki, którą – na gruncie nowych regulacji – należy rozumieć jako egzemplarz mający na celu jedynie promocję sprzedaży, którego celem jest umożliwienie oceny cech i właściwości, nie zaś potrzeb odbiorcy końcowego, chyba że zaspokojenie potrzeb odbiorcy stanowi nieodłączny element promocji towaru i ma nakłaniać go do nabycia. 

Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 07 grudnia 2012r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług i niektórych innych ustaw.

Categories: