Ważność certyfikatu rezydencji

Posted by PP on środa, listopada 20, 2013
Certyfikat rezydencji, w treści którego nie wskazano okresu jego ważności, zachowuje swoją ważność tak długo, jak długo nie ulegnie zmianie potwierdzony w nim stan faktyczny, tj. nie ulegnie zmianie miejsce siedziby podatnika dla celów podatkowych. Certyfikat taki potwierdza istnienie określonego stanu faktycznego.

Powyższe stanowisko potwierdzone zostało przez Naczelny Sąd Administracyjny w wyrokach z dnia 04 września 2013r. w sprawach o sygn. akt II FSK 2579/11 oraz II FSK 2580/11. Uzasadniając swoje rozstrzygnięcia NSA wskazał, iż obowiązujące przepisy podatkowe ani nie definiują pojęcia certyfikat, ani nie określają ważności certyfikatu, jak również sposobów ich aktualizacji. W powyższym względzie wskazać należy, iż zdaniem NSA, certyfikatem rezydencji jest zaświadczenie, potwierdzające miejsce zamieszkania (siedziby) podatnika oraz stan faktyczny na przeszłość i na dzień jego wydania.

Dodatkowo wskazać należy, iż  w przypadku wątpliwości czy płatnik prawidłowo pobrał podatek w związku z otrzymaniem od odbiorcy należności jego certyfikatu rezydencji, organy skarbowe mogą we własnym zakresie sprawdzić, czy na dzień pobrania podatku, miejsce siedziby/zamieszkania określone w certyfikacie było zgodne z rzeczywistością. Jak podkreślił NSA, płatnik może ponieść odpowiedzialność za błędne rozliczenie podatku dopiero w przypadku, gdy organy skarbowe udowodnią, iż miejsce zamieszkania jest inne niż wynikające z certyfikatu.

Orzeczenie:
  1. Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 04 września 2013r., sygn. akt II FSK 2579/11,
  2. Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 04 września 2013r., sygn. akt II FSK 2580/11.



Categories: