Najem auta, a koszt uzyskania przychodu

Posted by PP on środa, listopada 20, 2013
08 listopada 2013r. Minister Finansów wydał interpretację ogólną nr DD2/033/55/MWJ/13/RD-111005, w przedmiocie wysokości, w jakiej czynsz najmu samochodu osobowego przez przedsiębiorcę stanowi koszt uzyskania przychodu. 

Jak wskazano w powyższej interpretacji, wydatki z tytułu czynszu najmu samochodu osobowego, używanego dla potrzeb działalności gospodarczej, należy zaliczać do kosztów uzyskania przychodów na zasadach ogólnych. W ocenie Ministra Finansów, w przypadku najmu auta, zastosowania nie znajdują ograniczenia związane z kilometrówką, gdyż czynsz nie mieści się w kategorii wydatków określonych w art. 23 ust. 1 pkt. 46 ustawy o PIT oraz art. 16 ust. 1 pkt. 51 ustawy o CIT, tj. wydatków z tytułu kosztów używania dla potrzeb działalności gospodarczej samochodów osobowych niestanowiących składników majątku podatnika. Zdaniem Ministra Finansów, do kosztów takich zaliczają się wszelkiego rodzaju wydatki eksploatacyjne, za które nie sposób uznać należności uiszczanych tytułem czynszu najmu samochodu osobowego, gdyż należności te stanowią nakłady na uzyskanie samego tytułu prawnego, umożliwiającego używanie samochodu. Tym samym stanowią one odrębną niż wydatki eksploatacyjne kategorię kosztów uzyskania przychodu. 

Finalnie, Minister Finansów podkreślił, iż za przedstawionym przez niego sposobem interpretacji, tj. że wydatki związane z używaniem samochodu osobowego odnoszą wyłącznie do wydatków dotyczących eksploatacji samochodów osobowych związanych z ilością przejechanych kilometrów i pojemnością silnika, przemawia także treść art. 23 ust. 7 ustawy o PIT oraz art. 16 ust. 5 ustawy o CIT w zakresie w jakim wskazują, że ewidencja przebiegu pojazdu powinna zawierać co najmniej następujące dane:

  1. nazwisko, imię i adres zamieszkania osoby używającej pojazdu, 
  2. numer rejestracyjny pojazdu i pojemność silnika, 
  3. kolejny numer wpisu, datę i cel wyjazdu, opis trasy (skąd - dokąd), 
  4. liczbę faktycznie przejechanych kilometrów, 
  5. stawkę za 1 km przebiegu, kwotę wynikającą z przemnożenia liczby faktycznie przejechanych kilometrów i stawki za 1 km przebiegu, 
  6. podpis podatnika (pracodawcy) i jego dane silnika. 

Zważywszy, że określenie stawki za jeden kilometr przebiegu następuje na podstawie powyższych danych, a suma wydatków limitowanych nie może przekroczyć kwoty wynikającej z przemnożenia liczby kilometrów faktycznego przebiegu pojazdu oraz stawki za jeden kilometr przebiegu, określonej w odrębnych przepisach, wskazać należy, iż ograniczenie ustawowe sprowadza się de facto  wyłącznie do kosztów eksploatacyjnych i nie może być utożsamiane z opłatami innego rodzaju, w tym kosztami związanymi z uzyskaniem tytułu prawnego do samochodu. 

Interpretacja:
  1. Interpretacja ogólna Ministra Finansów z dnia 08 listopada 2013r., nr DD2/033/55/MWJ/13/RD-111005
Podstawa prawna:
  1. Ustawa z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych,
  2. Ustawa z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. 


Categories: